Nieuws

Kunst- en cultuurgeschiedenis

Kunst staat altijd in relatie tot iets anders.

Het Pieck heeft in de persoon van Hans Vogels een fijne docent Kunst & Cultuur geschiedenis gevonden. Vogels is gepokt en gemazeld in de wereld van de kunstgeschiedenis en is een verhalenverteller pur sang. Vandaar dat Vogels dit seizoen bij het Pieck niet één maar twee cursussen gaat geven. Een opfriscursus in de middag voor geïnteresseerden waarbij kennis van de kunstgeschiedenis enigszins op de achtergrond is geraakt, en een vervolgcursus in de avond.

Vogels, afgestudeerd als beeldend kunstenaar, werkte aan de Jan des Bouvrie academie in Deventer waar hij Kunst en Cultuurgeschiedenis doceerde.
Daarnaast werkte hij jarenlang aan een middelbare school in Veghel waar hij les gaf in beeldende vakken en kunst algemeen, een ondersteunend, theoretisch vak waarin diverse vormen van kunst aan bod kwamen. 
Het meest interessante aan zijn vak vindt Hans het om verbanden te leggen. Ten eerste tussen verschillende kunsten zoals bijvoorbeeld schilderkunst, architectuur en muziek, maar ook tussen een specifieke kunstuiting en de achtergrond waaruit deze ontstaan is. Kunst staat immers nooit helemaal op zich maar heeft altijd een relatie met heersende fenomenen uit de tijd waarmee het omringd wordt.

KUNST STAAT ALTIJD IN RELATIE TOT IETS ANDERS

Beeldende kunst, architectuur of design zijn vanaf de klassieke oudheid onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niets is zomaar ontstaan.

Alle kunst heeft een reden: opdrachten van de kerk, adel of rijke burgers die daardoor kunstenaars konden maken of breken. Ook ontstond er nieuwe kunst door veranderende machtsverhoudingen, nieuwe industriële ontdekkingen, sociale revoluties of de invloed van andere culturen. 
Hoe herkennen we de invloed van de klassieke architectuur van Grieken en Romeinen op de bouwstijlen van latere perioden? Neem bijvoorbeeld ook de overeenkomst tussen het stratenplan van Pompeii en dat van Manhattan. Is ons beeld van de oudheid niet een beetje 'ontkleurd'?
Waarom vond Michelangelo de rolsteiger uit en wat was de invloed van Caravaggio op de schilderkunst van Rembrandt? Zou er een eenvoudige reden kunnen zijn dat de impressionisten opeens buiten in de natuur gingen schilderen? Werd het Delfts Blauw gekopieerd in China en hoe komen de hoogpolige kleedjes op de tafels in een bruin café terecht? En keizerin Sissi; wat was haar betekenis voor de megalomane bouwprojecten van koning Ludwig van Beieren? Waarom werd de architectuur van Adolf Loos niet gewaardeerd door Adolf Hitler? Het design van Bauhaus in relatie tot wat we nu kunnen kopen bij Blokker of Ikea….en nog veel meer.

In de drie reeksen van wat meer verdiepende lezingen gaan we weliswaar uitgebreider in op de onderwerpen die in de opfriscursussen aan bod zijn gekomen, maar deze lezingen zijn voor iedereen toegankelijk. Je hoeft hiervoor niet de opfriscursus voor gevolgd te hebben.

KADER
Meer informatie is te vinden op de site van het Pieck. Instromen kan altijd, kom eens een kijkje nemen!

Kunst- en cultuurgeschiedenis